Wydarzenie w przeszłości

Aktywność pracowników w mediach społecznościowych

2 października 2019r. w siedzibie BPCC przedstawiciele firm członkowskich BPCC spotkali się, by podyskutować na temat aktywności pracowników w social media. Spotkanie prowadziły ekspertki HAYS i Kancelarii GESSEL.

Sfera online stała się nieodłączną częścią naszego życia, wielu pracownikom rozmywa się też granica między tym co prywatne i służbowe. Dyskusję naszych członków na ten temat poprowadziły Agnieszka Czarnecka i Dorota Nakonieczna z firmy HAYS oraz Paulina Rudowicz-Jastrzębska, radczyni prawna z Kancelarii HAYS. Omówiły aspekty aktywności w mediach społecznościowych przez pryzmat 3 ról – kandydata, pracownika i pracodawcy.

Kandydaci powinni pamiętać, że  potencjalny pracodawca nie ma prawa przeszukiwać profili osobistych kandydata w mediach społecznościowych, chyba że kandydat wyrazi na to zgodę. Umieszczenie linka w CV taką zgodę stanowi i warto z tego korzystać, zwłaszcza w kontekscie budowania marki osobistej na Linkedin.

Pracownik i jego działania w social media to najszerszy temat w tym zakresie, który może przynieść zarówno dużo korzyści firmie, jak i wyrządzić jej wiele złego. Zdarza się, że pracownicy w mediach społecznościowych przeznaczonych do użytku towarzyskiego np. na Facebooku wprowadzają informację o miejscu zatrudnienia. W takim przypadku, gdy pracownik postuje treści niezgodne z wartościami firmy, niestosowne lub promujące konkurencję, pracodawca może reagować. Uczestnicy spotkania omówili głośnie ostatnimi czasy przykłady, gdy posty pracowników niezgodne z wartościami i polityką firmy skończyły się rozwiązaniem umowy. Pracodawca musi jednak bardzo uważać na prywatność profili pracowników – jeśli informacja o miejscu zatrudnienia nie jest nigdzie umieszczona, to nie ma żadnej podstawy, by przeglądać takie treści.

Często zdarza się również, że pracownik tworzy konkretny profil na potrzeby pracy w konkretnej firmie lub od pracodawcy otrzymuje wsparcie szkoleniowe lub licencję premium na LinkedInie. Czy pracodawca ma prawo do tego profile po rozwiązaniu umowy z pracownikiem? Również nie. Dorota Nakonieczna, HAYS, zwróciła uwagę na fakt, że nie da się oczekiwać od pracowników, że pracownik zwróci nam w 100% nakłady na każde szkolenie czy dodatkowe narzędzia, to samo tyczy się jego obecności w mediach społecznościowych, które dziś są ważnym narzędziem wykonywania pracy, zwłaszcza dla pracowników PR, marketing, sprzedaży czy relacji z klientami. Przez wyposażenie pracowników w wiedzę I umiejętności korzystania z mediów społecznościowych na użytek firmy pracujemy jednak na wspólny sukces.

Dodać trzeba, że obszar ten jest jeszcze słabo uregulowany w prawie pracy. Jak podkreślała mec.  Rudowicz-Jastrzębska, choć wiele przypadków da się zinterpretować w kontekście istniejących przepisów – np. ujawniania tajemnicy przedsiebiorstwa czy utraty zaufania do pracownika, które nie odnoszą się szczegółowo do przestrzeni online, często nie mamy konkretnych narzędzi do wyciągania konsekwencji prawnych. Wtedy warto spróbować dogadać się z pracownikiem, który często nie do końca ma świadomość, że jego aktywność w social media może mieć ogromny wpływ na działałność I reputację firmy.

Dobrą praktyką dla pracodawców, jaka wynikła ze spotkania to po pierwsze spisanie polityki social media dla swoich pracowników, która będzie dawać ogólne wskazówki na temat afiliowania się z firmą w mediach społecznościowych czy występowania w imieniu pracodawcy. Jak podkreślała Agneiszka Czarnecka z HAYS, warto, by takie zasady zostały stworzone wspólnie z pracownikami – wtedy czują się oni bardziej włączeni w decyzje i odczuwają też większą odpowiedzialność za jej przestrzeganie.

Policy Groups
2019-10-02, 09:30

Miejsce: BPCC, ul. Zielna 37, Warszawa
Organizator: BPCC, Hays, Kancelaria GESSEL KOZIOROWSKI