This website uses cookies to give you the best experience when you visit our website and for statistical purposes. By not blocking cookies, you are agreeing to them being used and saved in the memory of your device. Please remember that you can manage your cookies by changing your browser settings. By not changing your browser settings you consent to these terms.
Article
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne – elementem powszechnie obowiązującego prawa
Na temat uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego wprowadzonego tzw. przepisami COVID pisaliśmy w publikacji z dnia 5 stycznia 2021 roku zatytułowanego „Ochrona majątku przedsiębiorcy w kryzysie – uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne” (https://archive.bpcc.org.pl/pl/publikacje/ochrona-majatku-przedsiebiorcy-w-kryzysie-uproszone-postepowanie-restrukturyzacyjne)
Z dniem 1 grudnia 2021 roku do przepisów Prawa restrukturyzacyjnego[1] wprowadzony został szereg zmian, a uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne stało się elementem powszechnie obowiązującego prawa. Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało wprowadzone do porządku prawnego przepisami Tarczy 4.0[2] i już z góry założono, że jego szczególne uregulowania będą funkcjonowały tylko w krótkim okresie czasu[3]. Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem wśród dłużników oraz w wielu przypadkach kończyło się sukcesem, tj. zatwierdzeniem układu. Dlatego też rozwiązania uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego zostały w znacznej mierze przeniesione do Prawa restrukturyzacyjnego – tym razem już bez ograniczenia czasowego. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej do końca września 2021 roku w Polsce otwarto 1421 postępowań restrukturyzacyjnych. Przeszło 87% z nich stanowiło uproszczone postępowania restrukturyzacyjne.
Istotną zmianą, także wprowadzoną z dniem 1 grudnia 2021 r., jest uruchomienie Krajowego Rejestru Zadłużonych. W postępowaniach wszczętych przed dniem 1 grudnia 2021 roku obwieszczenia w dalszym ciągu dokonuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a pisma i dokumenty składa się w postaci papierowej. Niemniej w postępowaniach wszczętych po tej dacie zarówno doradca restrukturyzacyjny, jak i uczestnicy postępowania, będą musieli wystosowywać i przyjmować pisma z wykorzystaniem Krajowego Rejestru Zadłużonych[4].
Lp. | Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne w Tarczy 4.0 | Data | Nowe postępowanie o zatwierdzenie układu | Data |
1 | Zawarcie umowy o sprawowanie nadzoru nad przebiegiem postępowania (art. 15 ust. 1 Tarczy 4.0. w zw. z art. 210 p.r.) | Zawarcie umowy o sprawowanie nadzoru nad przebiegiem postępowania (art. 210 ust. 1 p.r.) | ||
2 | Dokonanie ustalenia dnia układowego (art. 16 ust. 2 Tarczy 4.0)[5] | Dokonanie ustalenia dnia układowego (art. 211 ust. 1 p.r.) | Niezwłocznie po rozpoczęciu przez nadzorcę układu pełnienia swojej funkcji | |
3 | Obwieszczenie o otwarciu postępowania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz zawiadomienie właściwego sądu o obwieszczeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 15 ust. 4 Tarczy 4.0) | Zawiadomienie w terminie 3 dni od daty obwieszczenia o otwarciu postępowania w MSIG | ||
4 | Zawiadomienie wierzycieli o otwarciu uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego wraz z pouczeniami (F[6]) | Po ustaleniu dnia układowego[7] | Zawiadomienie wierzycieli o postępowania o zatwierdzenie układu wraz z pouczeniami (F) | |
5 | Pismo do komorników z informacją o zawieszeniu z mocy prawa egzekucji (F) | Pismo do komorników z informacją o zawieszeniu z mocy prawa egzekucji (F) | ||
6 | Weryfikacja przez nadzorcę układu propozycji układowych, spisu wierzytelności i ewentualnego spisu wierzytelności spornych przygotowanych przez dłużnika (art. 15 ust. 5 Tarczy 4.0) | Sporządzenie przez nadzorcę układu spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych oraz wstępnego planu restrukturyzacyjnego (art. 226a ust. 1 p.r.) | ||
7 | Możliwość obwieszczenia w Krajowym Rejestrze Zadłużonych o ustaleniu dnia układowego (art. 226a ust. 1 i 2 p.r.)[8] | |||
8 | Przygotowanie wspólnie z dłużnikiem planu restrukturyzacyjnego i propozycji układowych (art. 37 ust. 2 pkt 1 i 2 p.r.) | Przygotowanie wspólnie z dłużnikiem planu restrukturyzacyjnego i propozycji układowych (art. 37 ust. 2 pkt 1 i 2 p.r.) | ||
9 | Przygotowanie i wysyłka kart do głosowania (art. 19 ust. 1 Tarczy 4.0 w zw. z art. 212 p.r.) | Wysyłka najpóźniej na 3 tygodnie przed złożeniem wniosku o zatwierdzenie układu (art. 219 ust. 2 pkt 2 p.r.) | Przygotowanie i wysyłka kart do głosowania (art. 212 p.r. ) | Wysyłka najpóźniej na 3 tygodnie przed ostatnim dniem na złożenie wniosku o zatwierdzenie układu (art. 219 ust. 2 pkt 2 p.r.) |
10 | Zawiadomienie wierzycieli o ewentualnym zgromadzeniu wierzycieli (art. 19 ust. 1 Tarczy 4.0 w zw. z art. 212 ust. 3 p.r) |
Wysyłka najpóźniej na 3 tygodnie przed dniem zgromadzenia wierzycieli (art. 105 ust. 6 pkt 2 p.r.) | Zawiadomienie wierzycieli o ewentualnym zgromadzeniu wierzycieli (art. 212 ust. 3 p.r.) | Wysyłka najpóźniej na 3 tygodnie przed dniem zgromadzenia wierzycieli (art. 105 ust. 6 pkt 2 p.r.) |
11 |
Przygotowanie i złożenie wniosku o zatwierdzenie układu razem ze sprawozdaniem nadzorcy układu (art. 220 p.r.). Elementy sprawozdania nadzorcy układu:
|
W terminie 4 miesięcy od dnia obwieszczenia w MSIG (art. 20 ust. 1 Tarczy 4.0) |
Przygotowanie i złożenie wniosku o zatwierdzenie układu razem ze sprawozdaniem nadzorcy układu (art. 220 p.r.). Elementy sprawozdania układu:
|
W terminie 4 miesięcy od dnia obwieszczenia w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (art. 226g p.r.) |
12 | Przygotowywanie sprawozdań dotyczących wykonywania planu restrukturyzacyjnego oraz wykonywania układu (art. 171 ust. 3 p.r.) | Raz na 3 miesiące | Przygotowywanie sprawozdań dotyczących wykonywania planu restrukturyzacyjnego oraz wykonywania układu (art. 171 ust. 3 p.r.) | Raz na 3 miesiące |
13 | Wniosek o wydanie postanowienia o wykonaniu układu (art. 172 ust. 1 p.r.) | Wniosek o wydanie postanowienia o wykonaniu układu (art. 172 ust. 1 p.r.) |
Wprowadzone zmiany należy oceniać pozytywnie, co w kontekście wprowadzonego i działającego od 1 grudnia 2021 roku - Krajowego Rejestru Zadłużonych, winno skutkować przyspieszeniem procedury restrukturyzacyjnej. Element ten stanowi niewątpliwie warunek konieczny dla skutecznego przeprowadzenia procedury oraz zwiększyć szanse na pogodzenie interesów dłużników i wierzycieli.
Autorzy:
adw. Gabriela Farej – Łuciów
dor.restr. Krzysztof Daniel Sobieraj
[1] Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1588 ze zm., dalej jako p.r.).
[2] Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczony, postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1072 ze zm., dalej jako Tarcza 4.0).
[3] Początkowo uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne w reżimie przepisów Tarczy 4.0 można było otwierać do dnia 30 czerwca 2021 r., potem natomiast termin ten przedłużono do dnia 30 listopada 2021 r.
[4] Krajowy Rejestr Zadłużonych dostępny jest po adresem internetowym: https://krz.ms.gov.pl/#!
[5] W postępowaniu prowadzonym w reżimie przepisów Tarczy 4.0 dzień układowy nie mógł przypadać wcześniej niż 7 dni przed złożeniem wniosku o dokonanie obwieszczenia i nie później niż 7 dni po dniu jego złożenia.
[6] Fakultatywnie.
[7] Przez wzgląd na umieszczenie w piśmie do wierzycieli informacji o dniu układowym.
[8] Zgodnie z przepisami Prawa restrukturyzacyjnego nadzorca układu może dokonań obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego dopiero po sporządzeniu spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych oraz wstępnego planu restrukturyzacyjnego. Ponadto dokonanie obwieszczenia jest niemożliwe, gdy w ciągu ostatnich dziesięciu lat dłużnik prowadził postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym dokonano obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego, albo w ciągu ostatnich dziesięciu lat umorzono postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec dłużnika, z wyjątkiem sytuacji, gdy umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego nastąpiło za zgodą rady wierzycieli. Zasadniczo w gestii nadzorcy układu jest umiejscowienie w czasie podejmowanych czynności.
[9] Przy czym spis wierzytelności, zgodnie z założeniami Tarczy 4.0, powinien być sporządzony przez dłużnika.
[10] Przy czym spis wierzytelności spornych, zgodnie z założeniami Tarczy 4.0, powinien byś sporządzony przez dłużnika.